Sunday, September 9, 2012

The Othman's: 28 Tahun Melayari Bahtera Mawaddah

Salam,
"Untie....macam mana untie buat....tengok anak-anak semua macam ni...berjaya semua.." komen salah sorang kawan anak saya di Sydney semasa saya melawat mereka dua tahun lepas. "Boleh tak cerita...apa you buat, I tengok anak-anak you semua hebat" komen rakan saya minggu lepas. Saya tidak tahu bagaimana nak menjawab apabila persoalan diatas diajukan kepada saya. Banyak lagi pertanyaan yang seumpanya ditanya kepada saya...What have I done to my children? Sedar tak sedar hari ini....sudah 28 tahun bahtera ini dilayari. Hari ini 9/9/2012 genap 28 pelayaran bahtera mawaddah ini. 28 tahun bukanlah satu masa yang singkat. Pelbagai pengalaman pahit manis dilalui dengan penuh tabah. Dibajai dengan keimanan yang sentiasa dibelai supaya tidak goyah dengan hasutan duniawi.
Saya cuba muhasabah diri...sebagai ibu bapa kepada lima orang anak...apakah yang telah kami buat..sehingga timbul pertanyaan begitu. Saya takut...apabila orang kata.."bestnya tengok you, anak-anak you semua berjaya, semua dapat pergi oversea". Dalam hati saya berkata.."Saya nak anak-anak saya berjaya dunia dan akhirat".."saya nak biarlah anak-anak ini adalah anak soleh yang akan sentiasa mendoakan kesejahtera kedua ibu bapanya"...Saya nak anak-anak ini adalah anak-anak yang sentiasa menjaga batas-batas hukum syarak". Alhamdulillah..sehingga hari ini...anak-anak ini Anas, Hanan, Ammar, Aliya dan Arif adalah anak-anak soleh yang sentiasa patuh kepada kedua ibu bapanya. Tidak pernah mereka menengking kepada kami. Jika dimarah..mereka hanya akan diam sahaja tanpa melawan walau pun mereka tahu mereka dipihak yang benar. Mereka sentiasa patuh kepada kehendak saya walau pun saya tahu ada perkara-perkara yang mereka tak suka. Kadang kala apabila mereka hendakkan sesuatu mereka akan diam sahaja apabila saya tidak benarkan..mereka tidak menengking atau memberontak seperti sesetengah budak lain. So...what have we done to them? "anak orang lain pun berjaya jugak" kata saya kepada mereka. Bila saya imbas kembali...27 tahun yang lepas apa yang telah kami lakukan.Masa terlalu pantas berlalu.Dengan kesibukan kerjaya..sedar-sedar anak-anak dah besar...dah masuk U...dah kerja...dah kawin...dah ada cucu.
"Dr dan suami nampak muda sangat...tapi dah ada cucu" ...ini komen salah orang anak murid saya dalam satu majlis hari raya minggu lepas. " Nampak macam dua beradik je" komen jiran saya apabila berjalan dengan anak perempuan saya. " Ni anak sulung ke?" Apabila saya berjalan dengan anak saya yang keempat. Perasan muda sekejap bila dengan komen begini.
Disini saya cuba nak ingat kembali apakah perkara-perkara yang kami telah lakukan kepada mereka sehingga ada orang perasan perkara ini...saya pun tak perasan. Pertama tentang komen..anak-anak you semua belajar oversea...fully sponsored...alhamdulillah. Apa yang saya buat...Saya dulu pun belajar oversea...jadi saya nak anak-anak saya pun belajar kat oversea. Sebab peluang tu tak semua orang dapat. Anak-anak saya juga telah berpeluang belajar di Liverpool semasa bersekolah rendah. Jadi.apabila balik kesini...saya selalu cakap..kalau nak belajar oversea kena dapat result terbaik, baru boleh pergi oversea. Ibu tak mampu nak hantar belajar kat oversea. Kalau nak dapat biasiswa, mestilah ada ..koko...etc...mesti jadi yang terbaik. Jadi alhamdulillah ..mereka menjadi seperti yang saya impikan. Tapi sebelum sampai ke peringkat itu...apa yang saya buat?? setiap hari pergi kerja, balik kerja...rasa macam tak buat apa pun...
1. Satu perkara yang saya ingat....perkara yang tidak pernah saya lupa buat ialah doa untuk anak-anak dikala orang lain sedang tidur...sepertiga malam. Hingga saat ini saya tidak pernah jemu. Dalam doa itu..setiap nama anak disebut. 2. Sebagai ibu bapa saya dan suami sentiasa ingat untuk memberi rezeki yang halal 100% kepada anak-anak. Untuk memastikan gaji yang kami dapat tu halal...kami sentiasa gunakan waktu kerja 8-5 sepenuhnya. Tidak boleh curi tulang. Malah, selalu membuat kerja dengan sebaik mungkin tanpa mengira balasan. 3. Suka membantu orang lain tanpa mengharapkan balasan. Ini banyak dilakukan semasa kami berada di luar negara. Semasa disini pula..kita tidak suka bermusuh dengan orang. 4. Membawa anak-anak ke dalam majlis ilmu.. sentiasa menjaga biah yang solehah. 5. Satu lagi perkara yang tidak pernah kami tinggalkan...10 hari terakhir ramadhan...anak-anak ini akan dibawa untuk beriktikaf dimasjid samada malam ganjil atau keseluruhan 10 malam terakhir itu... bermalam di masjid UKM. Saya masih ingat dulu masa mereka masih kecil..sampai masjid terus tidur. 6. Makan makanan yang dimasak sendiri. 7. Mengajar Al Quran sendiri. 8. Mengajar ABC sendiri. 9. Solat berjemaah di rumah. 10.apa lagi yer... Saya cuba untuk menyenaraikan apakah yang telah kami lakukan kepada anak-anak ini untuk menjadi panduan kepada orang lain pula..kepada anak cucu saya. Tapi..hati saya berfikir..sempatkah saya melihat kejayaan semua anak-anak saya? Berjaya didunia...diakhirat juga saya nak mereka berjaya. Ya Allah..ampunkan hambamu ini. "Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (Kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. Surah Al-Furqan (ayat 74).

3 comments:

  1. Tahniah Bush...rasa mcm baru lagi tahun 1985 tu kan.

    ReplyDelete
  2. Terharu saya membaca catatan Dr. , teringat arwah ayah & ibu. Jasa & pengorbanan ibu bapa tiada bandingan. Moga Allah terus memberi hidayah dan ganjaran di dunia & akhirat kepada Dr sekeluarga.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih Shah dan Dr Shatar kerana sudi membaca. Memang terasa macam baru semalam mereka dilahirkan. Cepatnya masa berlalu.

    ReplyDelete